Monday, October 19, 2009

BErSama CHef DEBOt...

hai smua.. bersama kita lagi dlm rncgn masak memasak.. baik lah sy chef anda pada hari ni akan mengaja anda satu resepi masakan.. oo.. npaknya kak ketum kak lonyah muke x sabar nk tau resepi kite pd hari ni.. baik la sblm 2 cpt2 sikit amik pen dan kertas salin resepi kita pd hari ini.. baik la resepi kita hari ni ialah "SAMBAL IKAN BILIS TEMPEH SEMERAH PADI" hahaha..

hahaha. gile kentang resepi aku ari nie.. haha.. mudah je la masaknya bagi org bujang2 mcm aku nie ha.. cepat n mudah dimasak n apatah di makan oleh aku..hu3.. sbnrnye aku sgt bosan ari ni.. so pagi2 td tepikir nk masak.. tmbah2 plak wit aku semakin bkurangan yer.. ape leh wat.. masak utk mjimatkan kos.. membebel2 plak aku nie ha.. kat bwh nie ler respi aku utk korg wat.. klu korg nk masak la..hu3..
bahan-bahan
1. ikan bilis (lantak mane la korg nk guna)
2. tempe (klu kaorg nk banyak letak la byk)
3. bawang merah 3 ulas
4. bawang putih 2 ulas
5. cili boh 5 sudu(utk cdgn je.. klu nk pedas letak lebih)
6. garam
7. serbuk perasa.

cara-cara
mule2 skali tempe 2 korg potong la dadu yer.. then basuh jgn lak korg x basuh.. nati ade kuman..hu3.. lpas dah bsuh korg letak sikit serbuk kunyit sbb nk goreng nati..
Lepas 2 plak korg kene la kopek ikan bilis.. buang la kotoran2 degil n kepada ikan bilis nie.. aku memg wajib buang kepala.. x mkn kepala ikan nati bodoh.. hu3.. 2 la kater org2 dulu.. tp x tau la betul ke x.. dah klu kau mls blaja makan tau x pale ikan nie sure la kau x pandai kan.. nie kepala ikan plak yg dipsalahkan..hi3.. sblm 2 ingat basuh dulu ikan bilis ini..
Selepas 2 korg goreng ikan bilis ngn tempe nie sampai la garing dan masak.. selesai je masak mula kita menumis bawang.. tumis sampai kuning2 then masuk kan cili boh.. masak sambal sampai tu masak (cili boh 2 warna akan merah2 pekat bila sudah masak) cili dah masak then masaukkan ikan bilis dan tempe yang telah digoreng.. pas 2 siap dan korg leh stat mentedarah.. ok la guy.. slmt mencuba..

No comments:

Post a Comment