Tuesday, February 16, 2010

AYH DAN IBU

ayh dan ibu.. ayh dan ibu..
itulah permulaan kami.. dapat melihat bulan dan matahari..

tanpa ayah dan ibu sapa lah kita kat dunia nie.. kasih syg yg mereka taburkan, pengorbanan yang dilakukan tidak terbalas oleh kita.. jd kita sbg ank hargai la ibu bapa kita.. aku juga mengingatkan diri aku dan kwn2 yg baca blog nie.. ingat tue yer..
cuti2 at umah nie aku duk layan rncgn tb nie.. aku ngok rncgn wanita hari ini.. erm?? Jgn nk gelak plak.. tp pengisian dalam rncgn nie wat aku melekat kat tb sampai abis rncgn.. topik die sal TANGGANG MODEN.. bmaksud ank2 yg mengabaikan ibu bapa mereka.. seperti mane yg kita tahu ibu bapa yang diabaikan oleh ank2 mereka mesti akan dihantar ke rumah org tua.. dalam rncgn nie ade sorg makcik dan pakcik yang dijemput.. bile pengacara tue naye mcm ne pakcik 2 leh masuk ke rumah org2 tua.. dia kata atas kerelaan dia.. die ade 3 org ank.. bile wife die meninggal dunia.. dia tgal sorg dan xde sorg ank2 die yg jaga.. jd dgn bantuan saudara die masuk ke rumah org2 tua tersebut..
paling menyedihkan aku.. sampai menitik air mate bila dgr kisah makcik nie.. die dari pulau pinang.. dia sakit then ank die yg no dua pempuan jage die.. tapi ank2 slalu mengeluh sbb nk jage die.. pd asalnya nya dulu husband die sakit n die sakit.. ank die beri jage ank die suh mak die jage.. mak die sakit jadi mak die suh la ank die amik org gaji jage cucunya tue.. ank die kate nape mak suke cari masalah.. bukannya aku x bg wit makan pakai.. mak die kate dia rela makan nasi garam saja bagi la wit tue untuk upah org gaji.. bile husband die dah meninggal dunia anknya die jage.. disitulah mulanya ank die rase terbeban.. sampai ank die penah ckp mak die x betul, x beriman dan mcm2 lagi yang buat makcik nie terguris.. jadi die amik keputusan keluar dari rumah ank die jam 6 pagi.. naik bas ke sham alam rumah abgnya dan dibantu ank2 saudara dihantar ke rumah org2 tua melaka.. sampai la skrg ank2 masih x ambil kisah.. bile die call ank die kata buat apa call.. mak yang buat pilihan nk duduk situ.. bagi aku sungguh keji ank bile cakap kat mak die mcm tue.. bile pengacara naye adakah makcik maaf kan ank2.. makcik tue kata die maaf kan ank2 setiap kali die solat die mtk allah ampun kan dosa ank mereka.. pengacara tanya lagi klu ank2 nk amik makcik semula die kate die xnk.. bia je la jengok.. die kata jangan amik die kembali..
aku rase nape lah mereka nie x bersyukur dah ade mak ngn ayh.. mak ayah jage kite dari kecik.. x pernah nk merungut.. mak atau ayh boleh jaga 10 atau lebih orang anak.. tp anak belum tentu boleh jage seorg ibu ataupun ayah.. jadi renung2kan lah..aku juga mengingatkan diri aku..semoga aku dan kalian yang membaca x akan mengabaikan ibu bapa.. AMIN..

No comments:

Post a Comment