Tuesday, January 19, 2010

PenuLIsan Braille..

hampir Bersawang2 akunyer blog nie.. lame x update.. xde mood nk mengarang agaknyer.. plus lak ngn xtbt sampingan yg membataskan proses mengarang.. baiklah kali nie aku nk kongsi sikit sal kelas penulisan Braille yg aku amik sem nie.. untuk masuk je kelas nie aku dah daftar hampir sethn yg lepas.. gile la.. aku nie bukan opsyen masalah penglihatan... so susah nk dpt kelas nie... kene bg laluan org yg amik opsyen nie.. at last dpt gak kelas nie.. sblm 2 nk bgtahu korg yg kod2 huruf nie digunakan oleh org yg bmasalah plihatan untuk membaca.. jom ngok kod2 abjad dalam braille..
kat atas nie kod2 abjad yg digunakan oleh mereka utk membaca.. dan nie la yg aku kene hafal utk aku membuat perkataan.. nk pulak tulis kod2 nie bukan sbrgn alat yer.. nk ngok mesin die.. ha nie die..
nie la mesinnye.. nie dah bogel skit sbb ade program menservis mesin nie.. mahal ok.. bukan murah yer.. paling koman rm2ribu.. alat2 die yg begitu kecik tp harga ampun mhal.. dah 2 mesin nie kene jge mcm diri sendiri.. xleh jatuh nati sure rosak.. habuk musuh utama lak 2.. klu bkumpul dlm mesin nie nati mhalang kefungsian nye dgn baik.. dah nk jage mesin nie sgt rumit so ade 1 kelas yg mane kitaorg smua kene blaja mcm ne nk servis mesin nie.. so tenaga pengajar ckgu kahar.. yg kai baju biru kat gmbr bwh nie..
kumpulan dipecah kpd 3 kump.. kumpulan aku ahli2 die nadia, ida, muni, min ngn zila.. smua nie bersatu bergegak gempita la alam semesta nie.. huru hara keadaan.. tp sempat lagi masing2 pose wlpun pling lmbg pasang balik mesin braille nie pas servis.. hahaha.. nie aksi2 kita org..

No comments:

Post a Comment