Monday, October 10, 2011

can you speak in english?

gara2 selalu layan lagu dlm album "all your love" by dato siti nurhaliza, aku dah mula berangan2 nak ckp bi jer selalu (kepoyooan disitu).. hahah... ni cover album siti yg terbaru
tu dia.. aku mcm down sikit bile tgok cover album terbaru dia ni.. sbb album2 dia yg b4 tis lagi cantik covernya.. ok.. just 4 get pasal cover album ni.. bile dah dgr lagu siti dlm album ni.. aku rasa lagu2 die memg best.. memg ala2 album artis luar negara.. konsep lagu ala2 celine dion & mariah carey.. konsep album lain daripada album yg sebelum ni.. kalau korg nak dgr p la beli album ct ni..
tolak ke tepi pasal lagu2 dlm abum ni kejap.. perkara yg aku nak ckp kat sini pasal kegigihan ct ni buat album ni.. semua tahu yg ct ada masalah nak bertutur dalam bhs inggeris.. tp dia mencabar diri dia dgn menghasilkan album ni.. tu yg aku puji.. biar lah ape org nak kata.. klu kiter sendiri x berubah mcm mane nak bagus bi kitekan.. 
persepsi yg paling aku x suka terutama dalam kalangan masyarakat melayu.. bukannya aku nak memburukkan kaum aku.. tp aku nk mereka sedar.. bila sesorg cakap dlm bahasa inggeris mula lah nak cop org tu berlagak la sbb die ckp bi.. lepas tu bila salah ckp dlm english mula la nak kutuk bagai nak gile.. mcm mane la org lain nak maju.. klu salah cakap tu ape salahnya org yg dgr tu tahu, tolong betulkan.. ni tidak.. diejeknye pulak.. ish3.. tp x semua berperangai mcm ni.. ade jugak yg baik x buat mcm tu.. aku pun sendiri mengaku aku x fasih bertutur dalam bhs inggeris..
masa zaman sekolah dulu aku memg suka subjek bi.. sbb nye ckgunya la.. bukan aku salah 100% ckgu tu.. tp die lah pendorong aku jd x suka.. sbb ape aku ckp mcm tu.. ckgu bi aku ade yg garang.. ade ke pelajar salah jwb bayk di balingnye buku ke lantai (nasib bukan aku).. time mengajar salah jwb sikit kene marah.. lepas tu ade lak yg suke menyindir klu x dapat jwb atau salah sebut satu2 perkataan tu (yg ni aku pernah kene.. aku ingat muke ckgu tu lagi).. lepas tu ade ckgu cepat  mengeluh dengan pelajar yg x dapat baca artikel yg die bagi.. ish3.. aku harap semua yg berlaku tu aku jdkan pedoman supaya bila aku jd ckgu nanti aku x jd mcm tu..
nak share 1 video ni ngn korg
(KLIK PERKATA DI ATAS KALAU NAK TENGOK)
aku puji ct sbb die ade keberanian utk tampil dlm talkshow english ni.. even die sendiri tahu tahap keupayaan die bertutur dlm bi, dah la live yer.. pengacara pun membantu jugak.. wlpun nampak slalu menyampuk tp sbnrnye dia nak membantu ct.. yela.. klu x nati dah tergagap plak kan.. salute la kat u ct!
the moral of story: kita sendiri kene berubah utk meningkatkan lagi kemantapan bi kiter..

p/s: aku rase ade yg sentap baca nanti.. dah la aku duk sibuk citer sal ct.. aku bukan nak ampu lebih2.. cuma ckp yg benar dimata aku.. pasal pglmn aku bljr bi kat sekolah tu klu ada sape2 terasa, aku mtk maaf.. :)

No comments:

Post a Comment